| Bytový dům architekta Vladimíra Fischera na Kotlářské ulici č. 3 v Brně. |
Opuštěný, chátrající a prázdný dům v horní části Kotlářské ulice poblíž Konečného náměstí v Brně poutá již několik let pozornost kolemjdoucích a cestujících čekajících před jeho dveřmi na trolejbus. Nahlédněme proto do útrob i historie většího z „dvojčat“, jak bývají dva sousední domy někdy nazývány.
Historie
Dvojici bytových domů na adrese Kotlářská 3 a Kotlářská 5 v Brně, naproti botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity a v bezprostřední blízkosti Konečného náměstí nechal v roce 1909 postavit stavitel Josef Müller podle projektu architekta Vladimíra Fischera.
Navzájem zrcadlové domy (osou symetrie fasády šestipodlažního dvojdomu je masivní zdobný arkýř) jsou postaveny ve stylu vrcholící romantické architektury. Tedy v době, kdy se v Evropě tradiční stavební styly ocitají po vyčerpání všech svých možností ve slepé uličce a architekti realizují křečovitě zdobné historizující slepence, odkazující na slohy dávno minulých epoch. Tím nevědomky dláždí cestu nástupu striktní moderny, která se rodí již počátkem 20. století, podmíněna především zvládnutím technologických inovací v čele se železobetonem. Ačkoliv se tvorbě v romantickém duchu nevyhýbali ani čeští architekti, lze ji považovat v 2. polovině 19. a na počátku 20. století v českých zemích za typickou především pro německé tvůrce. V Brně se tak lze setkat s podobnými stavbami v převážně německých čtvrtích (severní část Brna středu, Masarykova čtvrť, Pisárky) - především jde o vilovou výstavbu, vzácnější jsou pak bytové domy, z nichž nejcharakterističtější jsou právě domy na dnešní Smetanově ulici a dvojčata v horní části Kotlářské ulice (za srovnání stojí např. východočeská Wolfova vila).
| Dvojčata - bytové domy č. 3 a 5 souměrné okolo středového arkýře. |
| | Komplikovaná členitost je nejvýraznější charakteristikou domu. |
|
| Plastika blíženců hrajících si s květy růží (nebo snad se chmelovými šišticemi?). |
| | Historický pohled na domy č. 1 a 3 na tehdejší Hrdličkově ulici pochází přibližně z roku 1915. |
|
| Vstup do sklepení vyzděného poctivě z cihel. |
| | Tato sklepní místnost sloužila původně jako společná prádelna domu. |
|
| Ve sklepě jsou, kdovíproč, uskladněny také ploché cihly půdovky. |
| | Pohled na schodiště za vstupními dveřmi naznačuje, že se tu někdo pokoušel neúspěšně o rekonstrukci. |
|
|
Svým výrazem (zrcadlové uspořádání fasády i vnitřních prostor a reliéf s hrajícími si blíženci) domy odkazují na symboliku dvojčat - a přestože jejich osud je odlišný, bývají jako dvojčata občas dodnes nazývány.
Zajímavá je vazba staveb horní části Kotlářské (dříve Hrdličkovy) ulice na urbanisticky koncepčně (víceméně na zelené louce) vybudované Konečného náměstí - to má trojúhelníkový půdorys, ohraničený třemi navzájem podobnými stavbami v secesním slohu od architekta Františka Pawlu (původem z Bořitova). Pawlu byl totiž strýcem stavitele Josefa Müllera, který pro něj původně pracoval jako stavbyvedoucí a po odchodu ze stavební společnosti si nechal vybudovat právě dvojdům - dvojčata v těsné blízkosti Konečného náměstí. Od roku 2014 je uprostřed náměstí vybudován pomník Františka Pawlu z nerezové oceli.
| Z panoramatického okna má trojice tajemných postav dokonalý přehled o dění na ulici před domem… |
Investici do výstavby dvou šestipodlažních domů Müller financoval pomocí půjčky, kterou splatil po dokončení stavby prodejem většího z dvojčat - hotového domu č. 3 (k domu č. 3 přináleží také středový arkýř, který rozšiřuje byty umístěné blíže k ose obou domů). Vedlejší dům č. 5 zůstal v majetku rodiny Müllerovy, později Vlčkovy, s mezidobím let 1948–1990, kdy byl znárodněn a opětovně resituován, dodnes.
Dům č. 3 několikrát změnil majitele a v současnosti (2016) patří jeho větší část společnosti Nemovitosti Kotlářka, která v něm má oficiálně sídlo, a z menší části společnosti Nienor omega z Prahy. Na přelomu let 2015 a 2016 je dům neobydlený a prázdný, nachází se v právní zástavě a bez údržby znatelně rychle chátrá.
| Mozaika nad vstupním schodištěm. |
Popis
Dům Kotlářská 3 má šest nadzemních a jedno částečně podzemní podlaží. Opulentně členité fasádě domu dominuje dvojice nesymetrických arkýřů, v každém patře jinak rozvrstvených, dva pásy balkónů zdobených zaklenutým loubím a prolamovaný štít s okénkem vejčitého tvaru. Mimo to jsou na fasádě nepravidelně umístěná okna rozmanitých tvarů od vejčitého vikýře až po obdélníková okna osázená tabulkami z broušeného skla připomínající okna středověkých hradů. S mírnou nadsázkou lze tvrdit, že se žádná dvě okna navzájem nepodobají, bez nadsázky pak, že každý byt v domě je docela jiný.
V domě je celkem 8 bytů, prostor střechy zaujímá nevyužitá půda, sklepy jsou určeny pro skladování paliv a technické účely. Výjimkou je část suterénu, která byla dílem upravena jako garáž a později sloužila jako obchodní prostory (naposledy prodejna levných knih). Zcela vlevo (při pohledu z ulice) se nachází průjezd do dvora bloku, pod větším z obou arkýřů, zhruba uprostřed domu, pak vstupní dveře. Za nimi následuje krátké schodiště zdobené barevnou mozaikou a hlavní domovní schodiště s výtahovou šachtou - původně zdobenou barevnou secesní vitráží, nicméně v 70. letech 20. století zlikvidovanou při rekonstrukci výtahu do současné podoby.
Rozměrné byty v jednotlivých patrech se liší podle proměnlivé dispozice fasády, kromě nejvyššího poschodí jsou vybaveny balkóny s výhledem na botanickou zahradu v areálu přírodovědecké fakulty a do vnitřní části bloku. Z nejvyšších pater je příjemný výhled na střed města a Petrov.
Stav opuštěného domu se od roku 2014, kdy v něm utichla veškerá činnost, stále rychleji zhrošuje; na přelomu let 2015 a 2016 byla již nezanedbatelná část vybavení zničena jednak nedokončenou rekonstrukcí, ve větší míře ale útoky vandalů, zlodějů a sprejerů, kteří poškodili nebo ukradli původní okna, dveře, nábytek, parkety a veškeré další vybavení bytů.
V lednu 2016 byl dům zapečetěn a podle kusých informací se schyluje ke změně majitele a snad i navazující rekonstrukci.
| Domy v romantickém slohu si berou inspiraci prakticky odkudkoliv. Nezapřou ani islámské motivy (koláž). |
| | Vstup do jednoho ze dvou bytů v prvním patře. Také zde je patrná započatá, ale nedokončená rekonstrukce. |
| | Místy lze pochybovat o tom, zda to vůbec byla rekonstrukce, nebo spíš jen odvoz všeho, co mělo ještě nějakou cenu… |
|
| Místy zmizely podlahy, tu a tam dokonce i stropy. Průzkum domu není zcela bezpečný. |
| | Z romanticky útulných balkónků se naskýtá přes rušnou ulici výhled do uklidňující botanické zahrady. |
| | V roce 2014 byli jedinými obyvateli domu holubi. Líhli se zde z vajec, ukrývali se před deštěm a také tu po celý rok umírali. |
|
| Romantické duše se při pohledu na světla ve vnitrobloku nemůžou nezasnít. Každé světélko je jeden byt, pár lidských osudů… |
| | Romantický sloh je typický svojí dokonalou nepřehledností. Ve velkém i v malém. |
| | Při pohledu na některé pozdější stavební úpravy, nátěry a obklady se může člověka zmocnit třeba i hrůza. |
|
| Překypující tvarová rozmanitost se nezapře ani v interiéru. |
| | Ve čtvrtém patře začíná být výhled z kopce na město docela zajímavý. |
| | Koho ze studentů by napadlo, že přírodovědecká fakulta vypadá v noci tak trošku jako věznice? |
|
| Obyvatelé dopmu se v průběhu sta let mnohokrát vyměnili - a s nimi také vkus pro bydlení v domě. |
| | Neotřelé zábradlí hlavního schodiště se jednoznačně hlásí k secesi. Je asi stylově nejzajímavější součástí interiéru domu. |
| | V nejvyšším, pátém, patře by se dalo i dnes docela spokojeně žít. |
|
| Historické schodiště sousedí s relativně moderním výtahem vyčnívajícím do dvora domu. Ten nahradil v 70. letech původní výtah se stěnou šachty zdobenou barevnou secesní vitráží z roku 1909. |
| | Půda domu se pomalu ale jistě stává rozsáhlým skladištěm guana. Nový majitel jistě vydělá kromě nájmů také na těžbě fosforu. |
| | Dům byl dostavěn v roce 1909 a ve stejném roce byly dokončeny také věže chrámu sv. Petra a Pavla. Pohled na ně je z nejvyššího poschodí stále stejně povznášející. |
|
Zdroje
|