|
|
|
|
Úzkokolejka na Vlhké ulici
|
| Úzkokolejka na Vlhké ulici je pozůstatkem po působení Stavebního podniku města Brna (SPMB). |
Fragment prakticky neznámé průmyslové drážky o rozchodu 600 mm se nachází ve dvoře objektu Vlhká 7 v Brně, v těsném sousedství první brněnské elektrárny.
Historie
Jednoduchá úzkokolejná drážka byla postavena přibližně v roce 1975 jako dvojice kolejí spojncýh jedinou výhybkou a sloužící pro přepravu dřeva do sušárny na straně dvora protilehlé k ulici. Provoz byl zajišťován humánní trakcí a jediným vozíkem, který podle vzpomínek pamětníků na výhybce při tlačení/tažení pravidelně vykolejoval. Ukončení púrovozu nastalo zřejmě s rozmachem užitkových vozidel před konecm 20. století.
Popis
Drážka se skládá z jedné výhybky (s poškozenými a zabetonovanými jazyky) a skrze ni procházející jedné přímé a jedné odbočující koleje o celkové délce cca 28 m. Na obou stranách končí koleje na hranici budov, původně zřejmě pokračovaly na straně vzdálenější od ulice do nitra sušárny. V roce 2018 je drážka mimo provoz, jediný vozík není umístěn na koleji a výhybce chybí oba přestavitelné jazyky. Drážka je přístupná v rámci provozního autoservisu ve dvoře.
| Z ulice nevypadá pohled do dvora s autoservisem nijak nápadně. Teprve při bližším průzkumu narazí oko pátrače na koleje po desetiletí zalité v betonu dvora. |
| | V současnosti již žádná ze tří větví úzkokolejky nenavazuje na dveře či vrata v okolních budovách. |
|
| Ani po desetiletích neztratily úzké koleje nic na své romantičnosti. |
|
| | Článek ze dne 17. 4. 2018 byl naposledy upraven dne 25. 4. 2018 a zobrazen celkem 16278×, naposledy dne 4. 12. 2024 v 15:30. | |
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | První brněnská elektrárna
Nejstarší brněnská elektrárna se nacházela v malé budově průmyslového vzezření na Vlhké ulici v Brně. Parní elektrárna na uhlí vyráběla v budově proud pro … | | Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… | | Úzkokolejka za Rumištěm
Krátká manipulační drážka tvořená trojicí rovnoběžných kolejí vycházejících z vrat budovy bývalé textilky a pozdější pily sloužila nejpozději od 60. let 20… | |
|
|
Komentáře:
| Autor: Miroslav Immer | Čas: 12. 11. 2018, 14:47 | Sestavuji také seznam jako byl Tyllerův. Mám registrováno 2356 úzkých v CZ a 574 v SK. Pro pokročilý věk (90) hledám někoho, kdo by byl schopen pokračovat. Prosím, ozvěte se, máte-li zájem. | |
| Autor: JzA | Čas: 20. 4. 2018, 14:7 | Děkujeme za vyjasnění vzniku a účelu úzkokolejky panu Robertu Dujkovi, text jsem podle něj opravil. | |
| Autor: JzA | Čas: 18. 4. 2018, 12:58 | Nejspíš máte pravdu a šlo jen o velmi lokální drážku sloužící k transportu materiálu/zboží ve dvoře. Ale podle reakcí na FB existovala velmi podobná drážka také o několik domů dále ve stejném bloku, takže možná mohly být i propojené. Zkusím ještě na místě zjistit víc. Bylo by krásné zmapovat, kde všude podobné zařízení měli (nebo třeba taky koleje pro dopravu materiálů u domů ve strmých svazích jako jsou v Libušině údolí nebo Řícmanicích)… | |
| Autor: Michal Hartl | Čas: 18. 4. 2018, 12:46 | Takových drážek bylo v Brně více. Vzpomínám si, že podobná byla i na Lidické, v tom domě bylo nábytkářské družstvo Dyha. Na vozíky většinou nakládali řezivo a jiné zboží přímo z korby nákladních aut a vozík pak ručně tlačili do dvora na vyhybky a dle kolejí to rozdělovali do skladišť. Někdy vedly koleje až na ulici, někdy vozík vykolejili a nějak jej přesunuli na chodník a pak opět se zbožím nahodili na koleje. | |
| |
Stránka: |
|