Brno průmyslové
Brno nepatřilo ve středověké historii do skupiny nejvýznamnějších českých ani moravských měst. Přestože od roku 1348 sdílelo s Olomoucí právo zápisu a přechovávání zemských desek, v porovnání s hanáckou metropolí Brno zaostávalo co do velikosti i významu ještě stovky let. Opravdový rozvoj, kterým město Brno předstihlo všechna moravská a s výjimkou Prahy i česká města však nastal až po roce 1800, kdy se Brno stalo centrem průmyslu (především textilního) a bylo spojeno nejprve s Vídní a později s Ostravskem a Prahou železnou drahou.
První parní stroj (stacionární) byl v Brně instalován již v roce 1814 (vyroben ve Štěpánově na Moravě) ve strojní Valše na Františkově, železnice dosáhla města v roce 1838 (první parní vlak přijel 11. listopadu 1838 z Rajhradu). Následoval překotný rozvoj textilních továren, který se ze dvou důvodů soustřeďoval do prostoru okolo řeky Svitavy a Svitavského náhonu. Jedním byl omezený půdorys města daný teprve nedávno (od roku 1809) zbouranými hradbami - zde už pro továrny nezbývalo místo především kvůli nahuštěným obytným a sakrálním stavbám a druhým potřeba technologiké vody, která místy sloužila i jako zdroj energie, ale především jako nepostradatelný prostředek pro máchání, praní a změkčování textilních materiálů a také vývoj páry v parních strojích, které měly ještě celé další staletí tvořit horká srdce továrních těl. Z Brna se rozvoj textilního a strojírenského průmyslu rychle šířil podle řeky Svitavy na sever - přehled vzniklých textilních továren lze najít pod tématem Továrny v údolí Svitavy.
Není to ovšem jen svitavské údolí, kde se v Brně v průběhu 19. a 20. století ve větší míře rozprostřely průmyslové podniky. Velké továrny na konci 20. století nacházíme také v povodí řeky Ponávky, ze strategických důvodů za války pak také dál od městského centra. Protože články o brněnských fabrikách vznikají postupně, lze zatím najít texty o továrnách, jejichž název je v níže umístěném seznamu klikatelný:
|