|
|
|
|
Brno dolní nádraží (žst)
|
Popis
Brněnské dolní nádraží je druhou nejstarší stanicí ve městě po horním, v současnosti hlavním nádraží. V roce letech 1854–1856 jej v bažinatém předměstí mezi řekami Svitavou a Svratkou, které byly navíc v těchto místech propojeny soustavou kanálů, vybudovala soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy, jejíž (zejména uhelné) vlaky zde končily svou cestu po překřížení Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích. V roce 1870 pak byla vybudována potřebná, dnes již neexistující spojka horního a dolního nádraží, která po svém zrušení přežila desítky let jako násep pěší dráhy mezi hlavním nádražím a ústředním autobusovým nádražím - Zvonařkou a ustoupila definitivně až stavbě nákupního centra Vaňkovka v roce 2005 (malý kousek náspu však stále existuje vedle Vaňkovky jako rampa lávky pro pěší).
Před koncem 19. století se brněnský železniční uzel zkomplikoval postupným zapojením tratí z České Třebové do horního a z Veselí nad Moravou do dolního nádraží, vybudováním dalších spojek a také legendární Svitavské pobřežní dráhy napojené na trať do Tišnova, jejíž stále se zkracující kousky dnes slouží jako vlečkový systém. Dolní nádraží se v proměnách času několikrát stalo nádražím pouze nákladním a pak zase nákladním i osobním, ještě v období první republiky jezdily vlaky do Střelic a dále na Jihlavu či Moravské Bránice.
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
| | Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 16044×, naposledy dne 8. 11. 2024 v 1:42. | |
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brněnská nádraží V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob… | | Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Faktografie
Vystavěna:mezi roky 1868 a 1887
Ukončení provozu:mezi roky 1959 a 1991
Číslo vlečky:?
Délka:0,4 km (s rozvětvením 0,5 … | | Propustek pod dolním nádražím
Přibližně 120 m dlouhý zděný tunel pod železniční stanicí Brno dolní nádraží je pravděpodobně jedním ze dvou původních propustků provádějících pod kolejišt… | | Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka
Číslo odbočky:
382259
Zkratka:
BNO CT
Kilomet… | | Trnitá (ulice v Brně)
Pátrání po historii domu č. 21
V rámci bádání v historii Trnité ulice sháníme jakékoliv fotografie , dokumenty nebo vzpomínky pamětníků z Trinté ulice, ze… | | | |
|
Komentáře:
Stránka: |
|