| Staniční budova zrušené stanice Brno-Černovice na dráze do Líšně. Od roku 1942 neslouží svému účelu, v současnosti je v ní půjčovna přívěsných vozíků. |
Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně, která se nacházela od roku 1905 při ulici Olomoucké (asi 350 m východoseverovýchodně od současné zastávky). Protože místní dráha do Líšně patřila soukromému provozovateli, bylo nutné při cestě z hlavního nádraží do Líšně přestupovat - proto byla současná zastávka vybudovaná v roce 1927 na Komárovské spojce původně pojmenována Brno-Černovice přechod a své současné jméno získala až po zrušení původní stanice.
Stanice Brno-Černovice byla vybudována v roce 1905 na odbočce z Vlárské dráhy (dnes Brno - Veselí nad Moravou, tj. 340) a byla výchozí stanicí sedmikilometrové trati do Líšně, která byla v té době samostatnou obcí. Původní plány předpokládaly pozdější prodloužení dráhy až do Jedovnic v Moravském krasu, ke kterému však nikdy nedošlo.
Následující mapka ukazuje situaci v okolí bývalého nádraží Brno-Černovice. Kliknutím na odkaz pod mapkou lze zobrazit či skrýt vrstvu s železničními tratěmi.
Místní dráha byla v provozu s parními lokomotivami do roku 1942, kdy byla vykoupena a začleněna do městského dopravního podniku jako tramvajová trať. Její další osudy byly spletité, prodělala elektrifikaci a deelektrifikaci, zdvoukolejnění a střídala se na ní vozidla různých trakcí s postupným omezováním až úplným zastavením provozu v úseku od smyčky Stránská skála do Líšně (v budoucnu se předpokládá obnovní dráhy). V době připojení k tramvajové síti tedy pozbývá stanice smysl a je postupně rušena. Koleje byly sneseny, nicméně staniční budova a skladiště na místě zůstaly - samotná staniční budova sloužila krátkodobě jako trolejbusová vozovna, v roce 2015 je, stejně jako ostatní objekty v soukromém vlastnictví a je využita k drobnému podnikání (půjčovna přívěsů).
| Nejzápadnější část bývalé stanice Brno-Černovice včetně staniční budovy z nadjezdu Vlárské dráhy. |
| | Původní staniční budova Brno-Černovice - strana obrácená k městu. |
| | Z této strany přiléhalo k budově kolejiště stanice, ze kterého odjížděly vlaky do Líšně. |
|
| Pohled na areál stanice včetně zrušených vleček z tělesa Vlárské dráhy. |
| | Rezivějící sloup trakčního vedení je poslední připomínkou elektrifikace - patrně již ale jen trolejbusové vozovny, která v areálu stanice dočasně působila. |
|
| Na této pláni se nacházelo samotné kolejiště stanice. Vpravo je vidět původní nádražní skladiště. |
| | Celkový pohled na areál bývalé stanice Brno-Černovice od východu. Žlutá budova v popředí je nádražní skladiště, ze staniční budovy je vidět jen trojúhelníkový štít mezi stromem a červeným komínem uprostřed snímku. |
|
|
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brno-Černovice (žzast)
Název zastávky:
Brno-Černovice
Číslo zastávky:
333856
Zkratka:
BNO CE
Kilometrická poloha:
5,27… | | Brněnská nádraží V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob… | | Druhé Brno
Loader.load()
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittc… | | Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Název odbočka:
Brno-Černovice odbočka
Číslo odbočka:
382150
Zkratka:
BNO CO
Kilometrická poloha:
… | | Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka
Číslo odbočky:
382259
Zkratka:
BNO CT
Kilomet… | | Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide… | |
|