|
|
|
|
Brno-Černovice (žzast)
|
Název zastávky: |
Brno-Černovice |
Číslo zastávky: |
333856 |
Zkratka: |
BNO CE |
Kilometrická poloha: |
5,278 |
Provozní obvod: |
Brno |
Provozovatel: |
SŽDC |
Trať: |
Brno - Veselí nad Moravou (340) |
Předchozí stanice: |
Brno hlavní nádraží |
Následující stanice: |
Brno-Slatina |
Následující odbočka: |
Brno-Černovice odbočka |
Popis
| Majestátní přístup k zastávce z Charbulovy ulice. |
Nejmenší brněnská zastávka v Brně se nachází na skrytém místě nedaleko severního konce Charbulovy ulice ve čtvrti Černovice. Zastávka vybudovaná v roce 1927 jako součást nově vedené Komárovské spojky je přístupná z ulice velkolepým schodištěm a masivní branou, dříve na noc uzavíranou. Původní název Brno-Černovice přechod nesla zastávka do roku 1942 neboť sloužila především jako přestupní při cestě do Líšně, kam odjížděly vlaky soukromé dráhy z nedaleké stanice Brno-Černovice. Teprve po jejím zrušení v roce 1942 mohla současná zastávka převzít její jméno a zbavit se slova přechod v názvu. Díky své odlehlosti a poměrně nízké dopravní vytíženosti (v roce 2015 zastavuje na zastávce denně 11 osobních vlaků, což je nejméně ze všech brněnských nádraží a zastávka není od konce 80. let 20. století obsazená zaměstnancem) utrpěla budova zastávky značná poškození od vandalů. Nedaleko zastávky se v křovinách nachází kamenný památník stavby Vlárské dráhy.
Směrem na severovýchod od zastávky (směr ke stanici Brno-Slatina) se téměř na dohled nachází podobně pojmenovaná odbočka Brno-Černovice odbočka, kde se Vlárská dráha přicházející od stanice Brno-Slatina rozděluje na dvoukolejnou trať mířící buď k černovické zastávce nebo ke stanici Brno-Židenice přes další formální odbočku Brno-Černovice zhl.Táborská odbočka na trati od Brna dolního nádraží. Neuzavřený kolejový triangl, do kterého ústí čtyři železniční tratě, je tak pravděpodobně nejsložitějším železničním uzlem v rámci města Brna s čilým provozem osobních i nákladních vlaků ve všech čtyřech směrech. Do 60. let 20. století na tomto místě navíc odbočovala místní dráha do stanice Brno-Líšeň.
| Zastávka vznikla v souvislosti s výstavbou jednokolejné Komárovské spojky, na které leží. |
| | Díky své odlehlosti je zastávka Brno-Černovice místem působení nejrůznějších živlů. |
|
| | Sisyfovský boj Českých drah a Kordisu se sprejerským živlem. |
|
|
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
| | Článek ze dne 14. 2. 2015 byl naposledy upraven dne 16. 3. 2017 a zobrazen celkem 13559×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 23:41. | |
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brněnská nádraží V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob… | | Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Název odbočka:
Brno-Černovice odbočka
Číslo odbočka:
382150
Zkratka:
BNO CO
Kilometrická poloha:
… | | Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka
Číslo odbočky:
382259
Zkratka:
BNO CT
Kilomet… | | Brno-Černovice (žst)
Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně,… | | Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide… | | | |
|
Komentáře:
Stránka: |
|