Brno-Černovice odbočka (odbočka)

Název odbočka: Brno-Černovice odbočka
Číslo odbočka: 382150
Zkratka: BNO CO
Kilometrická poloha: 2,272
Provozní obvod: Brno
Provozovatel: SŽDC
Trať: Brno - Veselí nad Moravou (340)
Předchozí zastávka: Brno-Černovice
Předchozí stanice: Brno-Židenice
Následující stanice: Brno-Slatina
Příjezd k odbočce Brno-Černovice po jednokolejné Komárovské spojce, která od roku 1927 umožňuje bezúvraťovou jízdu z Brna hlavního nádraží do Brna-Slatiny. Při aktuálním pohledu na východ máme za zády zastávku Brno-Černovice a před sebou vjezdové návěstidlo odbočky.
Příjezd k odbočce Brno-Černovice po jednokolejné Komárovské spojce, která od roku 1927 umožňuje bezúvraťovou jízdu z Brna hlavního nádraží do Brna-Slatiny. Při aktuálním pohledu na východ máme za zády zastávku Brno-Černovice a před sebou vjezdové návěstidlo odbočky.

Popis

Odbočka Brno-Černovice se nachází nad areálem bývalého nádraží Brno-Černovice poblíž neuzavřeného trianglu tvořeného drahami mezi stanicemi Brno-Černovice, Brno-Židenice, Brno dolní nádraží a Brno-Slatina. Samotná odbočka řídí odbočení jednokolejné Komárovské spojky od trasy původní dvojkolejné Vlárské dráhy ze Slatiny do Židenic, po které jezdí osobní vlaky na hlavní nádraží. Z budovy odbočky je řízena také nedaleká odbočka Brno-Černovice zhlaví Táborská nad Táborskou ulicí, která je ovšem vedena jako samostatný dopravní bod. Z hlediska vedení historických a současných železničních tratí jde patrně o nejkomplikovanější oblast v Brně.



Zobrazit železniční tratě Skrýt železniční tratě
Současné dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): fialová Zrušené dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): červená

Samotná budova odbočky Brno-Černovice mnoho krásy nepobrala.
Samotná budova odbočky Brno-Černovice mnoho krásy nepobrala.
Na pohledu od západu je vidět vlastní odbočení jednokolejné Komárovské spojky (vlevo) od Vlárské dráhy vedoucí do Židenic. Budova odbočky se skrývá v křoví za levým okrajem fotky, vzdálena 300 m a bez přímého výhledu.
Na pohledu od západu je vidět vlastní odbočení jednokolejné Komárovské spojky (vlevo) od Vlárské dráhy vedoucí do Židenic. Budova odbočky se skrývá v křoví za levým okrajem fotky, vzdálena 300 m a bez přímého výhledu.

Budova odbočky se nachází asi 300 m západně od samotného odbočení Komárovské spojky (na které nemá přímý výhled), v podivné oblasti spleti bývalých a současých železničních tratí, v uzavřené enklávě travin a křovisek, vyvýšených na náspech asi 10 m nad okolní město. Ačkoliv je tento prostor ze všech stran obklopen rušnými městskými ulicemi, hluk města doléhá nahoru utlumen stromy a nevyužitými plochami bývalých kolejišť, takže jde o přírodní oázu, s vlastním tokem času. Opuštěné základy mostů původních drah (cca o metr níže oproti současnému stavu) a několik přeživších budov zrušené stanice Brno-Černovice dávají tušit zaniklou podobu místa, kdy z hlavní trati odbočovala navíc spojka k soukromé dráze do Líšně, která je dnes přeměněna na tramvajovou trať.

Pohled od budovy odbočky na mostní pilíře nad Nezamyslovou ulicí. Původní niveleta pláně byla asi o metr níže. V pozadí návěstidla odbočky Brno-Černovice zhlaví Táborská.
Pohled od budovy odbočky na mostní pilíře nad Nezamyslovou ulicí. Původní niveleta pláně byla asi o metr níže. V pozadí návěstidla odbočky Brno-Černovice zhlaví Táborská.
Opačný pohled na odbočku Brno-Černovice odbočka k jihu zpod mostních pilířů na Nezamyslově ulici.
Opačný pohled na odbočku Brno-Černovice odbočka k jihu zpod mostních pilířů na Nezamyslově ulici.

Místu dodává na romantičnosti také opuštěný Pomník stavby Vlárské dráhy, který leží mimo všechny komunikace, pohroužen do křoví a připomíná rok 1882, kdy se (prozatím na plánech stavitelů) začaly psát nové - železniční - dějiny tohoto místa.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 3. 2017 a zobrazen celkem 16288×, naposledy dne 5. 12. 2024 v 21:29.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Brno-Černovice (žst)
Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně,…
Brno-Slatina (žst)
Brno-Slatina (žst)
Název stanice: Brno-Slatina Číslo stanice: 333658 Zkratka: BNO SL Kilometrická poloha: 6,105 …
Brno hlavní nádraží (žst)
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…
Fragmenty chodeb pod Římským náměstím
Druhé Brno
Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho…
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…
Brno-Černovice (žzast)
Brno-Černovice (žzast)
Název zastávky: Brno-Černovice Číslo zastávky: 333856 Zkratka: BNO CE Kilometrická poloha: 5,27…
Brno-Černovice (žzast)
Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: světla sytařováČas: 2. 6. 2024, 11:34
Samotná budova výhybkárny Brno - Černovice je kouzelným místem nad ruchem přilehlé čtyřproudové výpadovky z Brna na východ. Hodně připomíná staré Židenice postavené v neoromantickém stylu v dobách, kdy se rozmáhal židenický a zábrdovický textilní velkoprůmysl a dělníci potřebovali dobré bydlení poblíž. Ne že by právě blízké nádraží Brno - Černovice nechrlilo dennodenně tisíce dělníků ze vzdálenějších obcí, kteří dojížděli na směnu do nových podniků podél řeky. A následně se vracejících domů k rodinám na venkově toutéž dopravou. Také nádraží v Brně Židenicích si zažilo a zažívá období, kdy je maximálně vytížené. Připomínám si hlavně období, kdy příjezdové a odjezdové nádraží byly na různých místech Jedno u dnešního viaduktu na bývalé Karlově ul. poblíž Židenických kasáren a druhé směrem do Brna u závor na Cejlu, kde byla také zastávka staroslavné Tišnovky.
Nemohu souhlasit s autorem článku, že černovická budova na odbočce nepobrala mnoho krásy. Člověk tam musí přijít a umět se dívat novýma očima a hledat tu skrytou krásu. Například schůdky, nebo zábradlí v zahrádce působí velice domácím dojmem, jako něco, hm, jako z obrázků v dětských pohádkách o nádraží, které malovala paní Zmatlíková, ano tak nějak bych to popsala. Má to kouzlo starých časů, pro milovníky a znalce brněnských nádraží velmi přitažlivé. Ovšem ti, kdo tam chodí nejvíc jsou lidé s pejsky, mládež a snílci.
Za pozornost by měl stát i pomník stavitelům Vlárské trati, který je tam záhadně schován a neopečováván. Jistě by si zasloužil nejméně dvakrát do roka obsekat, obmýtit a odklestit a očistit. Pomník, který není vidět je jednoduše neviditelný. Já vím, že k němu nevedou žádné cestičky, což je škoda, ale kdyby byl umístěn o něco blíže k ruchu města, jistě by byl lepší připomínkou toho, kolik práce taková trať dá, než je postavěna.



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-12-06]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Brno-%c4%8cernovice%20odbo%c4%8dka%20(odbo%c4%8dka).
 
Desktopová verze | Mobilní verze