|
|
|
|
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
|
Název odbočka: |
Brno-Černovice odbočka |
Číslo odbočka: |
382150 |
Zkratka: |
BNO CO |
Kilometrická poloha: |
2,272 |
Provozní obvod: |
Brno |
Provozovatel: |
SŽDC |
Trať: |
Brno - Veselí nad Moravou (340) |
Předchozí zastávka: |
Brno-Černovice |
Předchozí stanice: |
Brno-Židenice |
Následující stanice: |
Brno-Slatina |
| Příjezd k odbočce Brno-Černovice po jednokolejné Komárovské spojce, která od roku 1927 umožňuje bezúvraťovou jízdu z Brna hlavního nádraží do Brna-Slatiny. Při aktuálním pohledu na východ máme za zády zastávku Brno-Černovice a před sebou vjezdové návěstidlo odbočky. |
Popis
Odbočka Brno-Černovice se nachází nad areálem bývalého nádraží Brno-Černovice poblíž neuzavřeného trianglu tvořeného drahami mezi stanicemi Brno-Černovice, Brno-Židenice, Brno dolní nádraží a Brno-Slatina. Samotná odbočka řídí odbočení jednokolejné Komárovské spojky od trasy původní dvojkolejné Vlárské dráhy ze Slatiny do Židenic, po které jezdí osobní vlaky na hlavní nádraží. Z budovy odbočky je řízena také nedaleká odbočka Brno-Černovice zhlaví Táborská nad Táborskou ulicí, která je ovšem vedena jako samostatný dopravní bod. Z hlediska vedení historických a současných železničních tratí jde patrně o nejkomplikovanější oblast v Brně.
| Samotná budova odbočky Brno-Černovice mnoho krásy nepobrala. |
| | Na pohledu od západu je vidět vlastní odbočení jednokolejné Komárovské spojky (vlevo) od Vlárské dráhy vedoucí do Židenic. Budova odbočky se skrývá v křoví za levým okrajem fotky, vzdálena 300 m a bez přímého výhledu. |
|
Budova odbočky se nachází asi 300 m západně od samotného odbočení Komárovské spojky (na které nemá přímý výhled), v podivné oblasti spleti bývalých a současých železničních tratí, v uzavřené enklávě travin a křovisek, vyvýšených na náspech asi 10 m nad okolní město. Ačkoliv je tento prostor ze všech stran obklopen rušnými městskými ulicemi, hluk města doléhá nahoru utlumen stromy a nevyužitými plochami bývalých kolejišť, takže jde o přírodní oázu, s vlastním tokem času. Opuštěné základy mostů původních drah (cca o metr níže oproti současnému stavu) a několik přeživších budov zrušené stanice Brno-Černovice dávají tušit zaniklou podobu místa, kdy z hlavní trati odbočovala navíc spojka k soukromé dráze do Líšně, která je dnes přeměněna na tramvajovou trať.
| | Opačný pohled na odbočku Brno-Černovice odbočka k jihu zpod mostních pilířů na Nezamyslově ulici. |
|
Místu dodává na romantičnosti také opuštěný Pomník stavby Vlárské dráhy, který leží mimo všechny komunikace, pohroužen do křoví a připomíná rok 1882, kdy se (prozatím na plánech stavitelů) začaly psát nové - železniční - dějiny tohoto místa.
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
| | Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 3. 2017 a zobrazen celkem 16288×, naposledy dne 5. 12. 2024 v 21:29. | |
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brno-Černovice (žst)
Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně,… | | Brno-Slatina (žst)
Název stanice:
Brno-Slatina
Číslo stanice:
333658
Zkratka:
BNO SL
Kilometrická poloha:
6,105
… | | Brněnská nádraží V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob… | | Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… | | Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky:
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka
Číslo odbočky:
382259
Zkratka:
BNO CT
Kilomet… | | Brno-Černovice (žzast)
Název zastávky:
Brno-Černovice
Číslo zastávky:
333856
Zkratka:
BNO CE
Kilometrická poloha:
5,27… | | Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide… | | | | | |
|
Komentáře:
| Autor: světla sytařová | Čas: 2. 6. 2024, 11:34 | Samotná budova výhybkárny Brno - Černovice je kouzelným místem nad ruchem přilehlé čtyřproudové výpadovky z Brna na východ. Hodně připomíná staré Židenice postavené v neoromantickém stylu v dobách, kdy se rozmáhal židenický a zábrdovický textilní velkoprůmysl a dělníci potřebovali dobré bydlení poblíž. Ne že by právě blízké nádraží Brno - Černovice nechrlilo dennodenně tisíce dělníků ze vzdálenějších obcí, kteří dojížděli na směnu do nových podniků podél řeky. A následně se vracejících domů k rodinám na venkově toutéž dopravou. Také nádraží v Brně Židenicích si zažilo a zažívá období, kdy je maximálně vytížené. Připomínám si hlavně období, kdy příjezdové a odjezdové nádraží byly na různých místech Jedno u dnešního viaduktu na bývalé Karlově ul. poblíž Židenických kasáren a druhé směrem do Brna u závor na Cejlu, kde byla také zastávka staroslavné Tišnovky.
Nemohu souhlasit s autorem článku, že černovická budova na odbočce nepobrala mnoho krásy. Člověk tam musí přijít a umět se dívat novýma očima a hledat tu skrytou krásu. Například schůdky, nebo zábradlí v zahrádce působí velice domácím dojmem, jako něco, hm, jako z obrázků v dětských pohádkách o nádraží, které malovala paní Zmatlíková, ano tak nějak bych to popsala. Má to kouzlo starých časů, pro milovníky a znalce brněnských nádraží velmi přitažlivé. Ovšem ti, kdo tam chodí nejvíc jsou lidé s pejsky, mládež a snílci.
Za pozornost by měl stát i pomník stavitelům Vlárské trati, který je tam záhadně schován a neopečováván. Jistě by si zasloužil nejméně dvakrát do roka obsekat, obmýtit a odklestit a očistit. Pomník, který není vidět je jednoduše neviditelný. Já vím, že k němu nevedou žádné cestičky, což je škoda, ale kdyby byl umístěn o něco blíže k ruchu města, jistě by byl lepší připomínkou toho, kolik práce taková trať dá, než je postavěna. | |
| |
Stránka: |
|