Dětská železnice v Brně

Železnice vycházela od zadní části pavilonu A (rotundy) přibližně radiálním směrem do prostoru bývalých zahrad zahrnutých ve 20. letech 20. století do areálu výstaviště. Kolej byla uložena poměrně bytelně ve štěrkovém loži a lze předpokládat, že v tomto stavu vydržela několik let (datum demontáže není známé). Foto M. Hartl.
Železnice vycházela od zadní části pavilonu A (rotundy) přibližně radiálním směrem do prostoru bývalých zahrad zahrnutých ve 20. letech 20. století do areálu výstaviště. Kolej byla uložena poměrně bytelně ve štěrkovém loži a lze předpokládat, že v tomto stavu vydržela několik let (datum demontáže není známé). Foto M. Hartl.
Vozy byly popsány jmény měst, ve kterých sídlily správy tehdejších drah. V Československu jich bylo šest: Plzeňská, Pražská, Ústecká, Ostravská (se sídlem v Olomouci), Bratislavská a Košická. Záhadou zůstává, která dráha přišla zkrátka neboť vozů bylo na úzkokolejce pouze 5. Foto M. Hartl.
Vozy byly popsány jmény měst, ve kterých sídlily správy tehdejších drah. V Československu jich bylo šest: Plzeňská, Pražská, Ústecká, Ostravská (se sídlem v Olomouci), Bratislavská a Košická. Záhadou zůstává, která dráha přišla zkrátka neboť vozů bylo na úzkokolejce pouze 5. Foto M. Hartl.

Dětská železnice v Brně byla dočasná úzkokolejná dráha o rozchodu 600 mm vystavěná v areálu brněnského výstaviště jako atrakce pro děti v rámci první Výstavy československého strojírenství v roce 1955.

Historie

Okolnosti vzniku v pořadí druhé dětské železnice na brněnském výstavišti jsou zahaleny tajemstvím. Ačkoliv se snahy o vybudování úzkokolejky pro děti v Brně opakovaly prakticky po celé 20. století, ve skutečnosti nebylo nikdy dosaženo úspěchu v podobě stálé dráhy sloužící dětem nebo dokonce provozované alespoň částečně dětmi. V roce 1928 byla v rámci Výstavy soudobé kultury v Československu na výstavišti zřízena železnička o rozchodu 381 mm, podobná drážce ve vídeňském Prateru, po skončení výstavy byla ovšem opět demontována.

Historie se opakovala o čtvrtstoletí později, kdy byla po vzoru SSSR v souvislosti se zakládáním pionýrských železnic, které tehdy vznikaly v celé východní Evropě, vystavěna další drážka. Přestože vznikla zřejmě již před rokem 1955 (pravděpodobně v roce 1954, kdy bylo výstaviště po odstávce znovu otevřeno jako park kultury a oddychu), v roce 1955 byla nicméně doložitelně v provozu při příležitosti první Výstavy československého strojírenství.

Jediná dieselová lokomotiva byla stylizována jako parní stroj, čemuž odpovídal i mohutný kouř vycházející z komína. Tahala otevřené vagónky pojmenované podle měst v ČSR, pravděpodobně podle toho, kde se nacházela jednotlivá ředitelství tehdejších správ drah (provozní obvod Brno tehdy patřil pod Správu dráhy v Bratislavě).

Ačkoliv bývá železnička z 50. let někdy označována jako pionýrská dráha, zřejmě nešlo o pionýrskou železnici v obvyklém smyslu, tj. dráhu, na které se na své zaměstnání připravovali budoucí železničáři z řad dětí a mládeže tak, že zajišťovali většinu provozních profesí.

Informace o ukončení provozu není známá, avšak celá souprava později zmizela. O výstavbě klasické pionýrské železnice se nicméně v Brně i nadále uvažovalo, konkrétně v parku Lužánky. Údajně byla dokonce vyrobena dieselová lokomotiva (zda jde o stejný kus, který v roce 1955 vozil účastníky strojírenské výstavy, není známo), jež posléze nějakou dobu stála v suterénu Domu pionýrů v Lužánkách, kde její stopa doposud končí (pravděpodobně byla sešrotována).

Popis

O podobě dráhy není autorům článku mnoho známo. Doložena je jedna dieselová lokomotiva a pět otevřených osobních vozů o rozchodu 600 mm. Trať vedla od zadní části pavilonu A do prostoru tehdy teprve částečně zrušených zahrad zahrnutých do areálu výstaviště ve 20. letech 20. století. Nezodpovězená zůstává celá řada otázek: jak byla železnice dlouhá, jak vypadala kolejová síť, kdy přesně byla vystavěna a demontována, kdo zajišťoval její provoz a které ze šesti správ ČSD přišla zkrátka, když vozů bylo pouze pět?

Prosíme čtenáře pamětníky, kteří by mohli přispět jakoukoliv informací z neznámé historie brněnské dětské dráhy, aby nám vložili informaci do komentáře pod článkem nebo zaslali mailem na adresu spravnym.smerem@seznam.cz.

Zdroje

  1. Hartl, M.: osobní rozhovor.
  2. Čižmář, Z.: BVV: Z historie veletrhů v Brně (1.část). Dostupné z https://elektrika.cz/data/clanky/bvv-z-historie-veletrhu-v-brne-1-cast.
 
Článek ze dne 11. 9. 2018 byl naposledy upraven dne 11. 9. 2018 a zobrazen celkem 17364×, naposledy dne 16. 3. 2025 v 18:55.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Chodba pod Pekařskou ulicí
Druhé Brno
Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho o…
Dětská železnice v Brně
Vlečka Brno dolní nádraží - výstaviště
Faktografie Vystavěna:1889? Ukončení provozu:v provozu (2021) Číslo vlečky: Ve druhé části vede vlečka skrz trojkolejné předávací ko…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: MartinČas: 8. 5. 2019, 0:59
cca od roku 2010/2011 jezdi parkova "detska" zeleznice za Olympii, coz by slo povazovat za ekvivalent "stálé dráhy sloužící dětem nebo dokonce provozované alespoň částečně dětmi." s time ze vetsina cetujicich jsou deti vcetne nadsenych tatinku a draha je obsluhovana do velke miry mladezi... nekteri ze starsich "domacich" by o draze na BVV mohli neco vedet, kazdopadne diky za fajn clanek



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2025-03-16]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/D%C4%9Btsk%C3%A1%20%C5%BEeleznice%20v%20Brn%C4%9B.
 
Desktopová verze | Mobilní verze