Historie
Na dolním konci Divišovy čtvrti, pojmenované po vynálezci hromosvodu Prokopu Divišovi a vzniklé na začátku 20. století jako dělnická kolonie nedaleké Porgesovy a později Královopolské strojírny, je v nevelkém kopci vyražen systém štol civilního krytu, který měl sloužit jako skrýš při náletech spojenců na strojírnu na konci 2. světové války.
Popis
V současnosti (2014) je hlavní vstup do krytů, obrácený směrem ke strojírně, jež je dnes ovšem ukryta za mohutným náspem dráhy z konce 50. let 20. století, zasypán částečně úmyslně a částečně vlivem eroze nesourodé horniny mohutným kuželem štěrku a písku. Na vrcholu kužele při skalní stěně se nachází asi 5 m hluboká jáma ve tvaru obráceného kužele s velmi strmými stěnami, kterou je obtížné sestoupit k samotnému vstupu v podobě úzké a stále se zasypávající plazivky a ještě těžší vystoupit zpět nahoru. Vchod je nebezpečný právě díky strmé hradbě štěrku, který neustále padá dolů a zužuje prostor plazivky a to tím více, čím více se snaží člověk vyškrábat z otvoru ven.
| Vstup do bývalých krytů vede těsnou plazivkou na dně mravkolví jámy, která spolehlivě odrazí klaustrofobiky. Za vchodem lze narazit na pozůstatky občasných obyvatel štol z posledních let. |
| | Asi největší zajímavostí krytů a překvapením pro návštěvníky jsou poměrně zachovalé pozůstatky úzkokolejné drážky, která sloužila pravděpodobně především pro samotnou ražbu štol. |
| | Na koleje lze narazit na mnoha místech, často jsou ale skryty pod mohutným nánosem kamení z rozpadajících se stěn a stropů chodeb. |
|
Chodby o přibližně čtvercovém průřezu a rozměrech cca 3 m × 3 m měly původně pravděpodobně tvořit přibližně čtvercovou síť, ze které v současnosti existuje jeden čtverec a z jeho vrcholů vybíhající slepé štoly. Ve většině štol lze najít pozůstatky průmyslové drážky o rozchodu 600 mm, jejímž účelem byl pravděpodobně odvoz materiálu při samotné ražbě a neměly být používány pro samotnou výrobu, která v kryty nebla plánována. Koleje jsou ve stavu od nezměněného od dob stavby až po vytrhané a opřené o setěny krytu.
| Chodby nejsou zvlášť spletité, přesto systém obsahuje jeden okruh a řadu odboček, ve kterých se lze zamotat. |
| | Kryty měly rovněž zadní východ, který však byl nejspíš v nedávné době zasypán žel dosti nevábnými odpadky, navíc ve sklonu jenž výrazně ztěžuje případnou možnost prokopání závalu. |
| | Společná fotografie pátracího týmu u bětonové stěny oddělující chodbu se zasypaným zadním východem od zbytku stěn. Výzdoba je autentická. |
|
Nejvzdálenější část krytu je přehrazena masivní betonovou stěnou, která měla pravděpodobně odolat tlakové vlně, která by se v případě těžkého bombardování šířila od hlavního vstupu a která odděluje zbytek chodby od zadního východu, jež ústil na povrch pravděpodobně ve vyšších partiích krajiny za továrnou. V roce 2014 však je vchod neproniknutelně zasypán z povrchu mělkou vrstvou komunálního odpadu, kterou prorůstají kořeny stromů.
V celém krytu jsou patrné známky občasného obývání, stará postel, sedačky, nádobí aj.
| Poslední pohled na koleje a úvaha nad tím, jaké by to bylo, kdyby se podobně velký kámen ze stropu uvolnil právě teď. |
| | Detail masivní betonové zdi oddělující nejvzdálenější část chodeb se zadním východem od zbytku krytů. |
|
Zdroje
- Flodrová, M.; Galasovská, B., Seznam ulic města Brna. Archiv města Brna: Brno, 1982; Vol. 1, p 219.
|
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brněnské podzemí
Jako druhé největší české město má Brno co nabídnout nejen nad zemí, ale také pod ní. Nejde jen o známé kasematy na Špilberku nebo na počátku 21. století zpř… | | Krysí štola na Špilberku
Romantickým názvem Krysí štola se už několik staletí honosí částečně ve skále vyražená, částečně vyzděná štola vedoucí z brněnského hradu Špilberka po ji… | | Kryty nad maloměřickým nádražím
Nad seřaďovacím nádražím Brno-Maloměřice, které je pro svoji nepřístupnost cestujícím samo obestřeno řadou tajemství a mýtů, se ve zdvíhajícím … | | Druhé Brno
Loader.load()
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittc… | | | | | |