Propustek plynovodu u nádraží Brno-jih

Temná chodba spojuje pod tratí dvě jinak nepropojené části katastru Dolních Heršpic.
Temná chodba spojuje pod tratí dvě jinak nepropojené části katastru Dolních Heršpic.

Uzavřený propustek plynovodu o délce přes 60 m provádí pod železniční tratí z Břeclavi do Brna dálkový plynovod z regulační stanice v Komárově přes Dolní heršpice do Bohunic a Starého Lískovce.

Historie

Přesné datum výstavby propustku není autorům známo, nicméně podle použitého materiálu a data na stěně západní technické šachty lze usuzovat, že v současné podobě byl vystavěn v roce 1995. V roce 2021 proběhla rekonstrukce vysokotlakého plynovodu DN 300 PN 40, při které byly kompletně nahrazeny vlastní roura i chránička plynovodu, propustek nebyl až na proražení otvorů nutných k protažení roury výrazněji dotčen.

Popis

Zhruba 62 m dlouhý propustek je tvořen chodbou z prefabrikovaných betonových tvárnic o rozměrech přibližně 120 cm × 200 cm se zevnitř zkosenými hranami. Chodba vede přibližně západo-východním směrem kolmo ke kolejišti, kterým v místě křížení prochází traťové koleje č. 1 a 2 stanice Brno-Horní Heršpice, dále jedna kolej spojky do stanice Brno-jih a kolej vlečky na kontejnerový terminál. Chodba vede poměrně mělce jen asi 1 m pod kolejemi, takřka vodorovným směrem.

Na obou stranách propustku jsou technické šachty přístupné z povrchu uzamčenými poklopy a žebříky. Úroveň podlahy je v obou šachtách pode dnem spojovací chodby, která je do šachet de facto odvodněna. V propustku se nenachází žádné další vybavení a v běžném provozu je veřejnosti nepřístupný.

Na východní straně zasahuje technická šachta propustku téměř dva metry nad zem a poskytuje tak prostor zoufalým sprejerům.
Na východní straně zasahuje technická šachta propustku téměř dva metry nad zem a poskytuje tak prostor zoufalým sprejerům.
Chránička o větším průměru ukrývá rouru DN 300, tedy o průměru 30 cm, uloženou v distanční objímce TR s ložisky, která umožňují vzájemný podélný pohyb při zasouvání.
Chránička o větším průměru ukrývá rouru DN 300, tedy o průměru 30 cm, uloženou v distanční objímce TR s ložisky, která umožňují vzájemný podélný pohyb při zasouvání.
Mediální potrubí je, stejně jako chránička, opatřeno izolací z bitumenu, překrytou tenkou vrstvou betonu.
Mediální potrubí je, stejně jako chránička, opatřeno izolací z bitumenu, překrytou tenkou vrstvou betonu.
Pohled z východní do západní technické šachty pod celou šířkou čtyřkolejného kolejiště.
Pohled z východní do západní technické šachty pod celou šířkou čtyřkolejného kolejiště.
V době rekonstrukce je ve dne vidět po celé délce propustku díky nově vyraženým otvorům ve stěnách šachet. Jindy tu vládne takřka úplná tma.
V době rekonstrukce je ve dne vidět po celé délce propustku díky nově vyraženým otvorům ve stěnách šachet. Jindy tu vládne takřka úplná tma.
Neuměle napsané datum 28. 4. 1995 prozrazuje zřejmě dobu, ve které byl propustek vybudován.
Neuměle napsané datum 28. 4. 1995 prozrazuje zřejmě dobu, ve které byl propustek vybudován.
Rozdíl výšky podlahy a plynového potrubí je v západní šachtě menší. Chránička prochází mimo propustek, aby v případě porušení mediální roury zabránila nahromadění plynu pod železnicí.
Rozdíl výšky podlahy a plynového potrubí je v západní šachtě menší. Chránička prochází mimo propustek, aby v případě porušení mediální roury zabránila nahromadění plynu pod železnicí.
Na západní straně je dobře vidět dočasná hlavice navařená na chráničce, která posloužila při jejím postupném zatahování pod železnici. Šachta tu běžně sahá nad zem jen pár desítek centimetrů.
Na západní straně je dobře vidět dočasná hlavice navařená na chráničce, která posloužila při jejím postupném zatahování pod železnici. Šachta tu běžně sahá nad zem jen pár desítek centimetrů.
 
Článek ze dne 5. 8. 2021 byl naposledy upraven dne 9. 8. 2021 a zobrazen celkem 15845×, naposledy dne 3. 10. 2024 v 9:09.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…
Brno jih (žst)
Brno jih (žst)
Název stanice: Brno jih Číslo stanice: 380253 Zkratka: BNO JI Kilometrická poloha: 1,61 …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-10-04]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Propustek%20plynovodu%20u%20n%c3%a1dra%c5%be%c3%ad%20Brno-jih.
 
Desktopová verze | Mobilní verze