|
|
|
|
Stoka C02 pod Moravským náměstím
|
| Pod centrem Brna vede složitý systém kanalizačních stok, který prochází víceméně trvale rekonstrukcemi a úpravami, díky kterým se zvyšuje počet ražených průchozích chodeb. |
Stoka C02 pod Moravským náměstím je součástí brněnské kanalizační sítě. V roce 2018 prošla část stoky generální rekonstrukcí při které byl vybudován nový železobetonový tubus.
Historie
Přesný rok vybudování kanalizace na Moravském náměstí neznáme. Nejstarší systém jednotné kanalizace v Brně pochází z roku 1892 a lze očekávat, že právě ulice Koliště a Moravské náměstí byly jedněmi z nejdříve odkanalizovaných území ve městě (historická stoka sledovala právě dnešní ulici Koliště a podél železnice vedla až k ústí do Svratky na okraji Komárova).
V rámci postupné rekonstrukce kanalizační sítě došlo v letech 2017 a 2018 také na stoku C02, jejíž úsek od křižovatky s ulicí Milady Horákové, přibližně pod budovu Moravské typografie byl vybudován zcela nově jako průchozí železobetonová chodba s vyšší kapacitou oproti rovnoběžně vedené původní stoce.
Popis
Stoka C02 má výšku přibližně 2 m a šířku 1 m, nově vybudovaná část je dlouhá cca 260 m a ústí do ní několik dílčích stok, v některých místech rovněž nově zrekonstruovaných.
| Stavební jáma na křižovatce ulic Koliště a Milady Horákové na kraji Moravského náměstí se nachází na místě rozdělovací komory RKC01. Odpadní voda přitékající z výše položených částí města se tu může vydat buď do povodí kmenové stoky B na levém břehu Svratky nebo do kmenové stoky C na pravém břehu Svitavy. |
| | V roce 2018 probíhá rekonstrukce stoky C02, která lemuje pod zemí severní stranu Moravského náměstí. |
|
| Po vyražení a zapažení tunelu budují stavaři uvnitř železobetonovou rouru. Nejprve je pod ostění z trapézového plechu umístěna armatura. Kdo si ji tam vzadu ale prohlíží? |
| | Je to ona - opět potkáváme odvážnou školačku, která bloudí brněnským podzemím. Ujala se role průvodkyně a ukáže nám stavbu. |
|
| Hotová armatura pak čeká na mobilní bednění, které vytvoří vnitřní stěnu pozdější stoky. |
| | To je ono - posuvné bednění, které se přemisťuje po předem vybetonovaném a vyarmovaném dně stoky. Jakmile je v definitivní poloze, pomocí mechanických nebo hydraulických rozpínáků se natvaruje podle požadovaného profilu. |
|
| Pohled na jiný typ bednění, používaný při stavbě stoky C02. Nad námi právě tuhne čerstvě napumpovaný beton. |
| | Po odbednění vypadá téměř hotová stoka takto. Na hladkých betonových stěnách je dobře vidět, jak beton pod tlakem natékal do bednění. |
|
| Odvážná školačka nás nicméně zve ještě hlouběji do nitra podzemních chodeb. |
| | Pod ústím Lidické ulice do Moravského náměstí se aktuálně nachází další stavební jáma. Můžeme se proto vydat jednou ze tří cest proti proudu odpadní vody. |
|
| Stavba končí tam, kde se nově budovaná stoka připojí na dosavadní potrubí (často historické) kanalizace. Tady se nacházíme zhruba v prostoru pod tramvajovou zastávkou a odvážná školačka se dívá směrem pod klášter augustiniánů. |
| | Tak vypadá stoková síť Brna z přelomu 19. a 20. století. Betonové stoky vejčitého profilu, namnoze z nearmovaného betonu. Také tudy by se dalo pokračovat po čtyřech, ale na to není dost odvážná ani školačka. |
|
Zdroje
- Události Brno: Podzemní chodby pod brněnským Kolištěm. Dostupné z https://www.facebook.com/udalostibrno/videos/2018-04-26/1706564359410531/.
- Kopeme za Brno: Koliště. Dostupné z http://kopemezabrno.cz/uzavirky-a-omezeni/koliste/.
- Brněnské vodárny a kanalizace: Kanalizační síť. Dostupné z http://www.bvk.cz/o-spolecnosti/odvadeni-a-cisteni-odpadnich-vod/kanalizacni-sit/.
| | Článek ze dne 18. 6. 2018 byl naposledy upraven dne 18. 6. 2018 a zobrazen celkem 16037×, naposledy dne 8. 11. 2024 v 6:57. | |
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brněnské podzemí
Jako druhé největší české město má Brno co nabídnout nejen nad zemí, ale také pod ní. Nejde jen o známé kasematy na Špilberku nebo na počátku 21. století zpř… | | Podzemí pod Moravskou typografií
Pod slepencem industriálních budov bývalého novinářského komplexu Moravské typografie v Brně, kterému je věnován jeden ze starších článků se nachází spleti… | | Tunel staré Ponávky
Jako tunel staré Ponávky je označován soubor asi 4,5 km na sebe navazujících podzemních štol vedoucích od železniční stanice Brno-Královo Pole až k bývalém… | | Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… | | | | | |
|
Komentáře:
Stránka: |
|