Faktografie
Vystavěna: | 1950–1953 |
Ukončení provozu: | V provozu. |
Číslo vlečky: | 5047 |
Délka: | 1,8 km (2,0 km s rozvětvením) |
| Vlečka vchází z jihovýchodního zhlaví stanice Brno-Slatina, cca 700 m vede podle trati Brno-Veselí nad Moravou a poté se stáčí slouhým pravotočivým obloukem k západu, kde končí v areálu letiště. |
Vlečka na brněnské letiště je do dráhy celostátní zaústěna v ŽST Brno-Slatina do koleje č. 5, výhybkou č. 9 v km 6,735, který je současně km 0,000 vlečky. Mezník vymezující obvod odpovědnosti za zabezpečení jízd drážních vozidel na styku drah je námezník výhybky č. 9 a je na místě styku označen mezníkem. Za mezníkem se nachází výkolejka LVk1 bránící v uzavřeném stavu průjezdu vozidel z vlečky do stanice.
Ze stanice vlečka vychází jihovýchodním směrem pozvolným levotočivým obloukem souběžně s celostátní dráhou Brno - Veselí nad Moravou a cca po 700 m se pravotočivě stáčí nejprve přibližně k jihu a po cca 500 m dlouhém pravotočivém oblouku dále k západu. Po posledním 600 m úseku vchází do uzavřeného areálu letiště, kde se rozdvojuje na jediné výhybce na dvě větve, sloužící pro odstavování vozů s palivem pro letecké motory a případně zbožím k letecké přepravě.
Jízda drážních vozidel mezi drahami na místě jejich styku může být provedena jen jako jízda posunového dílu, při obsluze vlečky je dovoleno drážní vozidla sunout i táhnout. Vlastníkem a provozovatelem vlečky je společnost Letiště Brno a. s., v roce 2014 vlastněná firmou B.A.W.D.F. s.r.o., která je v majetku společností TARU - Invest, s.r.o., FIJI, s.r.o. a Mueron Jamay Investments, s.r.o. vlastněných Rudolfem Šnajdrem, Jiřím Filipem, Charlesem Henrim Norbertem De Giraud D´ Agay a společností Mueron Jamay Limited se sídlem na Kypru.
| Odbočení vlečky na výhybce č. 9 - pohled k jihovýchodu. |
| | Zvláštní sklonovník při vjezdu do stanice. |
| | Výkolejka LVk1 před přejezdem do ulice a dělnické kolonie Slatinky. |
|
| Seřaďovací návěstidlo SeL před výkolejkou LVk1 kryje vjezd do stanice. |
| | Pohled k severozápadu na vlečku jdoucí rovnoběžně s drahou Brno - Veselí nad Moravou. |
| | Pohled k jihovýchodu na místo, kde se vlečka odděluj od trati Brno - Veselí nad Moravou. |
|
| Místo oddělení vlečky na brněnské letiště od celostátní dráhy Brno - Veselí nad Moravou. |
| | | 500 m dlouhý rovný úsek mířící zhruba k jihu. |
|
| 500 m dlouhý rovný úsek při pohldu k severu. |
| | Půlikolemtrový rovný úsek se ukrývá za větrolamem, který je domovem mnoha zvířat a klidnou oázou mezi letištěm, dálnicí a průmyslovou zónou. |
| | Pohled od letiště - vlečka ladným obloukem vchází z houští na pláň. |
|
| Slunce nad brněnským letištěm, jak jej lze pozorovat z železniční vlečky. |
| | Za posledním 600 m dlouhým přímým úsekem vchází vlečka do areálu letiště. |
| | Úsek vlečky přes pláň před brněnským letištěm. |
|
| Letopočet na betonových pražcích svědčí o datu rekonstrukce vlečky k novému brněnskému letišti: psal se rok 1976. |
| | Nejdelší přímý úsek vlečky měří asi 600 m. |
|
| Vjezdová brána a hektometrovník s údajem 1,6. |
| | Kolejiště v areálu brněnského letiště sestává ze dvou kolejí a jedné výhybky označené číslem 2. |
|
|
| Články související s tématem | Zpět | Nahoru |
| | Brněnské vlečky
Brno sice nepatří mezi nejprůmyslovější města Česka, ale svojí velikostí se řadí na druhé místo po Praze a tomu odpovídá také poměrně vysoký počet průmyslový… | | Druhé Brno
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho… | | | |